Malczewski w Poznaniu
- TomaszL
- Forowy Badacz Naukowy
- Posty: 1885
- Rejestracja: 14 lip 2016, 10:19
- Miejscowość: wielkopolskie
- Płeć: Mężczyzna
- Podziękował;: 570 razy
- Otrzymał podziękowań: 203 razy
Malczewski w Poznaniu
Do 1 października mamy wystawę obrazów Jacka Malczewskiego. Wystawa nietypowa, ponieważ w związku z wojną na Ukrainie, przewieziono z Lwowa do Poznania 34 płótna Malczewskiego.
Pod koniec tygodnia będą kolejne oprowadzenia kuratorskie, ale ... w czwartek 28.09 o godzinie 18:00 ma być oprowadzenie kuratorskie on-line !!!!!
https://mnp.art.pl/wp-content/uploads/2 ... zesniu.pdf
https://mnp.art.pl/event/ide-w-swiat-i- ... rii-sztuki
(PS. przydałby się nowy dział - MALARSTWO)
Pod koniec tygodnia będą kolejne oprowadzenia kuratorskie, ale ... w czwartek 28.09 o godzinie 18:00 ma być oprowadzenie kuratorskie on-line !!!!!
https://mnp.art.pl/wp-content/uploads/2 ... zesniu.pdf
https://mnp.art.pl/event/ide-w-swiat-i- ... rii-sztuki
(PS. przydałby się nowy dział - MALARSTWO)
- TomaszL
- Forowy Badacz Naukowy
- Posty: 1885
- Rejestracja: 14 lip 2016, 10:19
- Miejscowość: wielkopolskie
- Płeć: Mężczyzna
- Podziękował;: 570 razy
- Otrzymał podziękowań: 203 razy
Re: Malczewski w Poznaniu
Aktualnie można skorzystać z wirtualnego spaceru po wystawie (ale też po kilku innych wystawach)
https://www.skanowanie.xyz/mnp-malczewski
https://www.skanowanie.xyz/mnp-malczewski
- Yvonne
- Moderator
- Posty: 13153
- Rejestracja: 09 lip 2013, 16:01
- Miejscowość: Bydgoszcz
- Płeć: Kobieta
- Podziękował;: 6 razy
- Otrzymał podziękowań: 215 razy
- TomaszL
- Forowy Badacz Naukowy
- Posty: 1885
- Rejestracja: 14 lip 2016, 10:19
- Miejscowość: wielkopolskie
- Płeć: Mężczyzna
- Podziękował;: 570 razy
- Otrzymał podziękowań: 203 razy
Re: Malczewski w Poznaniu
Wystawa jest już od 29.11.2022. Miała być tylko do 31.03.2023. Przedłużyli do 1.10.2023. Zaraz po 1.10.2023 ma być remont sal i na pewno nie przedłużą.
Ja się wybieram od kilku miesięcy i się nie mogę wybrać ....
Liczę na oprowadzenie kuratorskie online w czwartek 28.09, ale wszystko może się zdarzyć - będę sprawdzał media społecznościowe muzeum i dam znać tutaj.
- TomaszL
- Forowy Badacz Naukowy
- Posty: 1885
- Rejestracja: 14 lip 2016, 10:19
- Miejscowość: wielkopolskie
- Płeć: Mężczyzna
- Podziękował;: 570 razy
- Otrzymał podziękowań: 203 razy
Re: Malczewski w Poznaniu
Sprawdziłem kanał na Youtube Muzeum Narodowego w Poznaniu. Mieli już oprowadzania online, ale to nie jest na żywo, tylko odpowiednio wcześniej przygotowane. Przykłady:
- TomaszL
- Forowy Badacz Naukowy
- Posty: 1885
- Rejestracja: 14 lip 2016, 10:19
- Miejscowość: wielkopolskie
- Płeć: Mężczyzna
- Podziękował;: 570 razy
- Otrzymał podziękowań: 203 razy
Re: Malczewski w Poznaniu
Jet, jest, jest !!!
Oprowadzenie kuratorskie po wystawie obrazów Malczewskiego:
Oprowadzenie kuratorskie po wystawie obrazów Malczewskiego:
-
- Forowy Badacz Naukowy
- Posty: 9006
- Rejestracja: 09 lip 2013, 18:42
- Płeć: Mężczyzna
- Podziękował;: 54 razy
- Otrzymał podziękowań: 444 razy
Re: Malczewski w Poznaniu
Mówi nawet ciekawie ale trochę to długie a interesuje mnie tylko idea cyklu obrazów "zatruta studnia". Co oznacza ten tytuł dla przedstawienia różnych osób zwyczajnie siedzących przy studni ? W internecie tego nie znalazłem, a Malczewski namalował tych obrazów bardzo dużo, na tej lwowskiej wystawie też je wypatrzyłem. Jakbyś tak znalazł w którym momencie o tym mówi, to chętnie bym posłuchał.
Malczewski bywał tam gdzie pracuję, przyjaźnił się z moim szefem sprzed stu lat, a ten udostępniał mu zwłok jako modeli.
Malczewski bywał tam gdzie pracuję, przyjaźnił się z moim szefem sprzed stu lat, a ten udostępniał mu zwłok jako modeli.
- TomaszL
- Forowy Badacz Naukowy
- Posty: 1885
- Rejestracja: 14 lip 2016, 10:19
- Miejscowość: wielkopolskie
- Płeć: Mężczyzna
- Podziękował;: 570 razy
- Otrzymał podziękowań: 203 razy
Re: Malczewski w Poznaniu
Wyjaśnienie idei "Zatrutej studni" 15:45-19:15 (i szukam może będzie coś jeszcze)TomaszK pisze: ↑28 wrz 2023, 18:46 Mówi nawet ciekawie ale trochę to długie a interesuje mnie tylko idea cyklu obrazów "zatruta studnia". Co oznacza ten tytuł dla przedstawienia różnych osób zwyczajnie siedzących przy studni ? W internecie tego nie znalazłem, a Malczewski namalował tych obrazów bardzo dużo, na tej lwowskiej wystawie też je wypatrzyłem. Jakbyś tak znalazł w którym momencie o tym mówi, to chętnie bym posłuchał.
Malczewski bywał tam gdzie pracuję, przyjaźnił się z moim szefem sprzed stu lat, a ten udostępniał mu zwłok jako modeli.
- TomaszL
- Forowy Badacz Naukowy
- Posty: 1885
- Rejestracja: 14 lip 2016, 10:19
- Miejscowość: wielkopolskie
- Płeć: Mężczyzna
- Podziękował;: 570 razy
- Otrzymał podziękowań: 203 razy
Re: Malczewski w Poznaniu
Szanowny Pan Kurator nie przygotował się do wykładu - za mało upodobnił się do Malczewskiego a ma w tym aspekcie "możliwości"
- TomaszL
- Forowy Badacz Naukowy
- Posty: 1885
- Rejestracja: 14 lip 2016, 10:19
- Miejscowość: wielkopolskie
- Płeć: Mężczyzna
- Podziękował;: 570 razy
- Otrzymał podziękowań: 203 razy
Re: Malczewski w Poznaniu
Z tego co widzę, to omawiane obrazy są z Lwowa - Muzeum ma też oddzielną salę z Malczewskim na stałej wystawie.
- TomaszL
- Forowy Badacz Naukowy
- Posty: 1885
- Rejestracja: 14 lip 2016, 10:19
- Miejscowość: wielkopolskie
- Płeć: Mężczyzna
- Podziękował;: 570 razy
- Otrzymał podziękowań: 203 razy
Re: Malczewski w Poznaniu
Znalazłem kolejną interpretację "Zatrutej studni" przy omawianiu innego obrazu Malczewskiego:
"Najbardziej rozpowszechnioną interpretacją kompozycji jest postrzeganie chimery jako trucicielki duszy i ciała, która niszczy spokój i trzeźwość osądu, zarówno w szerszym, narodowym znaczeniu pokolenia wyrosłego w zniewolonej ojczyźnie, jak i na poziomie osobistego dramatu pojedynczego artysty, uwikłanego w meandry sztuki oraz wiążącego się z nią posłannictwa."
http://www.muzeum.edu.pl/pl/radom/jacek ... a,811.html
Omawiany obraz (na obrazie w tle widać Wawel)
- TomaszL
- Forowy Badacz Naukowy
- Posty: 1885
- Rejestracja: 14 lip 2016, 10:19
- Miejscowość: wielkopolskie
- Płeć: Mężczyzna
- Podziękował;: 570 razy
- Otrzymał podziękowań: 203 razy
Re: Malczewski w Poznaniu
TomaszKu,
Niektóre obrazy Malczewskiego są w Rogalinie pod Poznaniem i na stronie Muzeum jest opis/interpretacja 5 obrazów (cz III - cz VII)
Tekst: Agnieszka Wajroch
https://rogalin.mnp.art.pl/wirtualne-mu ... ta-studnia
Studnia staje się symbolicznym zwierciadłem poznania, w którym przeglądać się mogą przybysze. O jej znaczeniu pisałam już przy okazji omawiania cyklów „Bajki” Jacka Malczewskiego. Jest celem pielgrzymki strudzonych wędrowców. Dostępu do drzemiącej w niej wody żywej bronią strażnicy. W ujęciu Malczewskiego, studnie często ofiarowują pielgrzymom nadzieję ugaszenia pragnienia żywota i uleczenia ran. Nie one same stają się głównym bohaterem przedstawień, ale uwagę widza artysta skupia na drodze, która ma wędrowców do nich doprowadzić. To ona ich kształtuje i pozwala docenić moc życiodajnego źródła. Co innego zatruta studnia. Staje się ona miejscem łączności między światem podziemnym, przepełnionym złymi mocami, a rzeczywistością dnia codziennego. Nabierając z niej wody, nawiązujemy niebezpieczne relacje między dobrem i złem, które mami nasze zmysły i zniewala. Przed czym przestrzega nas sam artysta, tytułując swe dzieła. Co się zatem zmieniło? W jaki sposób życiodajne źródło zostało skażone, niezdatne do picia? Zagadkę tę próbuje rozwikłać Lucjan Rydel:
„Na ziemi praojców przeczysta krynica
Krysztalnym tryskała im zdrojem;
[…] Lecz studnię zatruła nam zła Upiorzyca,
Spojrzeniem czarując ją swojem.
I odtąd, synowie nieszczęsnej Ojczyzny,
Od dziecka z tej studni pijemy trucizny.”.
Początków historii zatem upatruje poeta w dziele Malczewskiego z 1905 roku „Chimera przy studni”, które nie wchodzi w skład rogalińskiego cyklu. Kontynuując, przyjrzyjmy się omawianym dziś obrazom w zaproponowanym przez Lucjana Rydla układzie: kobieta w stroju Ellenai przy studni 1906 r.(cz. III L.R.), mężczyzna w kajdanach 1905 r. (cz. IV L.R.), starzec przy studni 1905 r. (cz. V L.R.), starzec, dwie kobiety i dzban z ropuchą 1905 r. (cz. VI L.R.), dziewczynka przy studni 1906 r. (cz. VII L.R.).
Na pierwszym obrazie widzimy kobietę w sybirackim szynelu i jakuckiej czapce, która przysiadła na cembrzynie studni. Zwraca się ona ku przeszłości. Jej ciężar niesie na swych ramionach, bez względu na czas czy miejsce, w którym się znajduje. Przypomina Ellenai, bohaterkę poematu Juliusza Słowackiego, do śmierci przemierzającą sybirackie piekło. Kobieta zaplata warkocz. Krajobraz w tle ukazuję scenerię zimową. Kolejne przedstawienie prezentuje mężczyznę w sile wieku. Ręce spętane ma kajdanami. Na ramiona zarzucił szynel. Wrócił z dalekiej podróży, ale nie odzyskał wolności. Zmoczonym fragmentem białej tkaniny ociera swe rany. Towarzyszy mu dziewczynka, która przyszła zaczerpnąć wody ze studni. Trzymając pusty dzban, zrezygnowana spogląda na zniewalające mężczyznę łańcuchy i jego krwawiący nadgarstek. W tle przyroda budzi się do życia wiosenną porą. Na trzecim obrazie namalowano starca, który przechyla puste wiadro. Mężczyzna ma na dłoniach kajdany, łańcuch je łączący został już zerwany. Wzrok jego i będącej strażniczką studni młodej kobiety skierowany jest w ich lewą stronę. Trzymane przez nią kwiaty i rozciągający się widok informują nas, iż kończy się lato i nadchodzi jesień. Na czwartym przedstawieniu uwieczniono najliczniejszą grupę trzech postaci, starca i dwie kobiety. Mężczyzna mimo, iż woda została zatruta, postanowił zaczerpnąć ją ze studni. Niepostrzeżenie w dzbanku pojawia się także ropucha. Wywołało to śmiech przyglądających się zdarzeniu kobiet-strażniczek. Starzec spogląda na stworzenie z rezygnacją. Woda nie jest zdatna do picia. W tle rozciąga się krajobraz wiosenny. Zmieniające się pory roku stają się wyrazem zamkniętego cyklu życia, który wieńczy dzieło piąte, ostatnie, ukazujące dziewczynkę. Przysiadła ona na cembrzynie studni, analogicznie do „Ellenai” z pierwszego obrazu. Jest sama. Również zaplata swój warkocz. Spogląda w kierunku pustego wiadra. Jej młody wiek i przeciwstawienie kobiecie w sybirackim płaszczu, pozwala upatrywać w dziewczynce nadziei na bardziej optymistyczną przyszłość.
W tle wszystkich pięciu przedstawień pojawia się zarys Kopca Kościuszki. Odniesienia narodowo-wyzwoleńcze zdają się być oczywiste. Zatruta studnia symbolizować może ciężkie brzemię, które po latach niewoli, cierpienia i zmagań przyszło dźwigać walczącym o Ojczyznę i ich potomkom.
(TomaszKu - ciekawy temat znalazłeś)
Niektóre obrazy Malczewskiego są w Rogalinie pod Poznaniem i na stronie Muzeum jest opis/interpretacja 5 obrazów (cz III - cz VII)
Tekst: Agnieszka Wajroch
https://rogalin.mnp.art.pl/wirtualne-mu ... ta-studnia
Studnia staje się symbolicznym zwierciadłem poznania, w którym przeglądać się mogą przybysze. O jej znaczeniu pisałam już przy okazji omawiania cyklów „Bajki” Jacka Malczewskiego. Jest celem pielgrzymki strudzonych wędrowców. Dostępu do drzemiącej w niej wody żywej bronią strażnicy. W ujęciu Malczewskiego, studnie często ofiarowują pielgrzymom nadzieję ugaszenia pragnienia żywota i uleczenia ran. Nie one same stają się głównym bohaterem przedstawień, ale uwagę widza artysta skupia na drodze, która ma wędrowców do nich doprowadzić. To ona ich kształtuje i pozwala docenić moc życiodajnego źródła. Co innego zatruta studnia. Staje się ona miejscem łączności między światem podziemnym, przepełnionym złymi mocami, a rzeczywistością dnia codziennego. Nabierając z niej wody, nawiązujemy niebezpieczne relacje między dobrem i złem, które mami nasze zmysły i zniewala. Przed czym przestrzega nas sam artysta, tytułując swe dzieła. Co się zatem zmieniło? W jaki sposób życiodajne źródło zostało skażone, niezdatne do picia? Zagadkę tę próbuje rozwikłać Lucjan Rydel:
„Na ziemi praojców przeczysta krynica
Krysztalnym tryskała im zdrojem;
[…] Lecz studnię zatruła nam zła Upiorzyca,
Spojrzeniem czarując ją swojem.
I odtąd, synowie nieszczęsnej Ojczyzny,
Od dziecka z tej studni pijemy trucizny.”.
Początków historii zatem upatruje poeta w dziele Malczewskiego z 1905 roku „Chimera przy studni”, które nie wchodzi w skład rogalińskiego cyklu. Kontynuując, przyjrzyjmy się omawianym dziś obrazom w zaproponowanym przez Lucjana Rydla układzie: kobieta w stroju Ellenai przy studni 1906 r.(cz. III L.R.), mężczyzna w kajdanach 1905 r. (cz. IV L.R.), starzec przy studni 1905 r. (cz. V L.R.), starzec, dwie kobiety i dzban z ropuchą 1905 r. (cz. VI L.R.), dziewczynka przy studni 1906 r. (cz. VII L.R.).
Na pierwszym obrazie widzimy kobietę w sybirackim szynelu i jakuckiej czapce, która przysiadła na cembrzynie studni. Zwraca się ona ku przeszłości. Jej ciężar niesie na swych ramionach, bez względu na czas czy miejsce, w którym się znajduje. Przypomina Ellenai, bohaterkę poematu Juliusza Słowackiego, do śmierci przemierzającą sybirackie piekło. Kobieta zaplata warkocz. Krajobraz w tle ukazuję scenerię zimową. Kolejne przedstawienie prezentuje mężczyznę w sile wieku. Ręce spętane ma kajdanami. Na ramiona zarzucił szynel. Wrócił z dalekiej podróży, ale nie odzyskał wolności. Zmoczonym fragmentem białej tkaniny ociera swe rany. Towarzyszy mu dziewczynka, która przyszła zaczerpnąć wody ze studni. Trzymając pusty dzban, zrezygnowana spogląda na zniewalające mężczyznę łańcuchy i jego krwawiący nadgarstek. W tle przyroda budzi się do życia wiosenną porą. Na trzecim obrazie namalowano starca, który przechyla puste wiadro. Mężczyzna ma na dłoniach kajdany, łańcuch je łączący został już zerwany. Wzrok jego i będącej strażniczką studni młodej kobiety skierowany jest w ich lewą stronę. Trzymane przez nią kwiaty i rozciągający się widok informują nas, iż kończy się lato i nadchodzi jesień. Na czwartym przedstawieniu uwieczniono najliczniejszą grupę trzech postaci, starca i dwie kobiety. Mężczyzna mimo, iż woda została zatruta, postanowił zaczerpnąć ją ze studni. Niepostrzeżenie w dzbanku pojawia się także ropucha. Wywołało to śmiech przyglądających się zdarzeniu kobiet-strażniczek. Starzec spogląda na stworzenie z rezygnacją. Woda nie jest zdatna do picia. W tle rozciąga się krajobraz wiosenny. Zmieniające się pory roku stają się wyrazem zamkniętego cyklu życia, który wieńczy dzieło piąte, ostatnie, ukazujące dziewczynkę. Przysiadła ona na cembrzynie studni, analogicznie do „Ellenai” z pierwszego obrazu. Jest sama. Również zaplata swój warkocz. Spogląda w kierunku pustego wiadra. Jej młody wiek i przeciwstawienie kobiecie w sybirackim płaszczu, pozwala upatrywać w dziewczynce nadziei na bardziej optymistyczną przyszłość.
W tle wszystkich pięciu przedstawień pojawia się zarys Kopca Kościuszki. Odniesienia narodowo-wyzwoleńcze zdają się być oczywiste. Zatruta studnia symbolizować może ciężkie brzemię, które po latach niewoli, cierpienia i zmagań przyszło dźwigać walczącym o Ojczyznę i ich potomkom.
(TomaszKu - ciekawy temat znalazłeś)
-
- Forowy Badacz Naukowy
- Posty: 9006
- Rejestracja: 09 lip 2013, 18:42
- Płeć: Mężczyzna
- Podziękował;: 54 razy
- Otrzymał podziękowań: 444 razy
Re: Malczewski w Poznaniu
Obrazy Malczewskiego znam od dziecka, a z zatrutą studnia po raz pierwszy spotkałem sie w jakmiś ilustrowanym kalendarzu z lat 70-tych. Przez te lata zatruta studnia kojarzyła mi się ze zdradą, a dopiero teraz, jak mam już własne wnuki dowiedziałem się, że to alegoria utraconej wolności narodu.
Studnie zawsze mnie fascynowały, bo to taki jakby łącznik z przeszłością tego miejsca, jakby przekrój przez warstwy archeologiczne. Studnia jest zwykle najstarszą częścią gospodarstwa. Jak dom był stary i zniszczony, rozbierano go i budowano nowy, a studnia ciagle była ta sama przez pokolenia. Jak w studni mojej babci urwało się wiadro, pożyczyliśmy od sąsiadów linę z hakiem i tym hakiem próbowaliśmy wyłowić wiadro. Wyłowiliśmy kilka innych, starych i przerdzewiałych, zanim w końcu udało się na trafić na to właściwe. Ciekawe co można tam było znaleźć, gdyby zejść na dno i zanurkować. O studni u drugich dziadków wiem od ojca, że tuż po wojnie jego ojciec a mój dziadek, kazał mu tam wrzucić karabin, którym bawił się z kolegami w strzelanie. Pewnie nadal tam jest. Niedawno odwiedziłem miejsce gdzie stał dom mojej prababki, której nawet nie znałem. Domu nie ma już od wojny, a studnia ciągle jest i nadal jest w niej woda.
Studnie zawsze mnie fascynowały, bo to taki jakby łącznik z przeszłością tego miejsca, jakby przekrój przez warstwy archeologiczne. Studnia jest zwykle najstarszą częścią gospodarstwa. Jak dom był stary i zniszczony, rozbierano go i budowano nowy, a studnia ciagle była ta sama przez pokolenia. Jak w studni mojej babci urwało się wiadro, pożyczyliśmy od sąsiadów linę z hakiem i tym hakiem próbowaliśmy wyłowić wiadro. Wyłowiliśmy kilka innych, starych i przerdzewiałych, zanim w końcu udało się na trafić na to właściwe. Ciekawe co można tam było znaleźć, gdyby zejść na dno i zanurkować. O studni u drugich dziadków wiem od ojca, że tuż po wojnie jego ojciec a mój dziadek, kazał mu tam wrzucić karabin, którym bawił się z kolegami w strzelanie. Pewnie nadal tam jest. Niedawno odwiedziłem miejsce gdzie stał dom mojej prababki, której nawet nie znałem. Domu nie ma już od wojny, a studnia ciągle jest i nadal jest w niej woda.
- TomaszL
- Forowy Badacz Naukowy
- Posty: 1885
- Rejestracja: 14 lip 2016, 10:19
- Miejscowość: wielkopolskie
- Płeć: Mężczyzna
- Podziękował;: 570 razy
- Otrzymał podziękowań: 203 razy
Re: Malczewski w Poznaniu
Dzieła Malczewskiego z tej serii powstawały, gdy Polska była już od conajmniej 100 lat w niewoli. Nie wiem, czy w przeszłości był tak długi okres "utraconej wolności narodu". Mojżesz wędrował 40 lat czekając na wymianę pokolenia; 100 lat to trochę więcej pokoleń ...
- TomaszL
- Forowy Badacz Naukowy
- Posty: 1885
- Rejestracja: 14 lip 2016, 10:19
- Miejscowość: wielkopolskie
- Płeć: Mężczyzna
- Podziękował;: 570 razy
- Otrzymał podziękowań: 203 razy
Re: Malczewski w Poznaniu
Zmobilizowałem się i byłem na oprowadzeniu kuratorskim !
Pan Kurator chyba dość często ma robione zdjęcia przy tym obrazie
Pan Kurator chyba dość często ma robione zdjęcia przy tym obrazie
- TomaszL
- Forowy Badacz Naukowy
- Posty: 1885
- Rejestracja: 14 lip 2016, 10:19
- Miejscowość: wielkopolskie
- Płeć: Mężczyzna
- Podziękował;: 570 razy
- Otrzymał podziękowań: 203 razy
Re: Malczewski w Poznaniu
Najważniejsza ściana - oświetlenie od okna naprzeciwko i ławeczka do kontemplowania dzieł ...
- Yvonne
- Moderator
- Posty: 13153
- Rejestracja: 09 lip 2013, 16:01
- Miejscowość: Bydgoszcz
- Płeć: Kobieta
- Podziękował;: 6 razy
- Otrzymał podziękowań: 215 razy
Re: Malczewski w Poznaniu
Że też ją wcześniej nie wiedziałam o tej wystawie!
Byłam przecież kilka razy w Poznaniu.
Byłam przecież kilka razy w Poznaniu.
- TomaszL
- Forowy Badacz Naukowy
- Posty: 1885
- Rejestracja: 14 lip 2016, 10:19
- Miejscowość: wielkopolskie
- Płeć: Mężczyzna
- Podziękował;: 570 razy
- Otrzymał podziękowań: 203 razy
Re: Malczewski w Poznaniu
Jest oprowadzanie po tych obrazach z Lwowa online na youtube. Na żywo Kurator opowiadał to samo. No, było pod koniec trochę pytań odnośnie jego Muzy, Pani Marii Balowej, której twarz przewija się przez obrazy Malczewskiego. 13 letni romans z mężatką. Ale jak ma artysta tworzyć bez Muzy ?
W Poznaniu zostają obrazy, które zawsze tu były.
- TomaszL
- Forowy Badacz Naukowy
- Posty: 1885
- Rejestracja: 14 lip 2016, 10:19
- Miejscowość: wielkopolskie
- Płeć: Mężczyzna
- Podziękował;: 570 razy
- Otrzymał podziękowań: 203 razy
Re: Malczewski w Poznaniu
Jeżeli byłeś w niedzielę, to zazdroszczę. Pan Kurator podobno w garniturze. Może nawet trafiłeś na podsumowanie wystawy przy obrazie "Błędne koło" (podobno inspiracja dla "Wesela" Wyspiańskiego)
-
- Zlotowicz
- Posty: 572
- Rejestracja: 24 sie 2016, 21:16
- Płeć: Mężczyzna
- Podziękował;: 2 razy
- Otrzymał podziękowań: 45 razy
Re: Malczewski w Poznaniu
Rzeczywiście było oprowadzanie, ale ja miałem niecałą godzinę na całość i w czasie, gdy obejrzałem zbiory ze Lwowa, to on zdążył omówić półtora obrazu. Więc robiłem swoim tempem i nie skorzystałem z jego usług
- TomaszL
- Forowy Badacz Naukowy
- Posty: 1885
- Rejestracja: 14 lip 2016, 10:19
- Miejscowość: wielkopolskie
- Płeć: Mężczyzna
- Podziękował;: 570 razy
- Otrzymał podziękowań: 203 razy
Re: Malczewski w Poznaniu
Tak, te obrazy które omawia Kurator są z Lwowa - przyjechały do Poznania by je uchronić przed wojną. Na nagraniu Kurator wystawy dokładnie je pokazuje i omawia (prawie wszystkie z Lwowa). Oprócz tego są obrazy Malczewskiego wiszące cały czas w Poznaniu oraz z Galerii w Rogalinie w sąsiednich salach. Cykl "Zatruta studnia" jest np. z Rogalina.